BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

welcome

Wednesday, June 12, 2013

ASALAM.. Lama rasanya aku tidak menulis coretan hati aku ini dalam bloger aku ini.. Mungkin salah satunya aku ingin lupakan semua kisah aku yang dahulu.12 June hati ini ingin berkata dan malam ini memang sedih bagi Oren! Lama sudah cerita ini Oren ingin lukiskan dalam nie. Tak apalah malam ini Oren membawa diri kemana sahaja malam ini. Hurmm.. 

Ketika menulis ini hati Oren masih mengharapkan dia datang dan bagi Oren harapan untuk Oren kembali senyum.. Mungkin semua salah dari oren! Tapi salah ke Oren.. Mudahnya untuk rapuhkan dari pertahankan. Mungkin Oren bodoh dan tak pernah untuk hadapi semua ini. Tapi percayalah hanya Oren harapkan yang terbaik utnuk dirinya. Mata ini.. Hati ini badan ini sudah cukup lelah.. 


Air mata tak henti tak kala aku menaip butir2 huruf ini! Sangat perit hatiku.. Sayang! itu la yang aku rindu! Busyuk itu yang aku rindu!! 2 bulan adakah cukup untuk aku untuk bahagia!? Tuhan.. Adakah ini jalan yang aku pilih ataupon jalan yang aku dapat! Terima kasih semuanya! 

Sunday, November 25, 2012

Tiada kata seindah keikhlasan



Tiada kata seindah keikhlasan


"Sampai bila awak nak sayang saya?" 
.....sampai matahari itu jadi warna pink!!





TUHAN.. aku berharap suatu hari nanti aku dapat dan ketemu pintu kebahagian yang mana kunci itu hanyala ada pada orang yang sejujurnya dan seikhlasnya dengan aku. Hati memng sukar untuk di pandang. Tapi ia dapat di rasa dengan sesuatu perbuatan ataupon ungkapan yang lahir dari hati yang murni.

Setiap manusia ada hati dan perasaan. Tapi bila perasaan itu di permainkan apalah rasanya pencipta yang mencipta rasa itu. Walaupon tidak menghargai orang itu tapi cubalah menghargai sedikit anugerah yang telah Tuhan berikan kepada setiap manusia itu iaitu perasaan sayang. Bersyukur dan hargai selagi mampu dan selagi ada di depan mata kita.

Untuk sukakan seseorang itu memang muda. Untuk sayangkanya juga amat mudah. Dan untuk mencintainya pon cukup mudah hanya dengan lafaz. Tapi bagaimana untuk membalasnya dengan hati yang ikhlas. Dan jika semua yang berlaku ini adalah seikhlas dan semurni hati, Inysallah ia akan menjadi apa yang di namakan cinta. Cinta itu tanggungjawab. Tanggungjawab bersama yang mana tak semua orang pasti akan memiliki satu rasa yang sama iaitu persafahaman dan keterimaan dalam satu perhubungan itu.

Semua orang layak untuk merasai apa itu cinta, memiliki apa itu cinta. Tapi perlukah kita merampas cinta orang lain? Cinta itu telah di tetapkan. Jika benar kita denganya maka tertulislah itu jodoh kita. Jika tiada anggaplah kita buka mengalah tapi kita cukup kuat untuk lepaskan apa yang kita rasakan itu. Cinta itu bisa membuatkan manusia buta tentang apa itu hidup!

Ayat-ayat cinta, kata-kata manis, janji-janji setia, lafaz dan ungkapan sayang mungkin hanyalah penghias sementara cinta yang ada jika ianya tidak benar ikhlas. Apa yang ku rasakan ini mungkin tidak sama dengan apa yang dirasakan oleh orang lain. Aku hanya ingin dia tahu yang aku benar sangta mencintai dirinya. Salahkah aku untuk mencintai dirinya? Kenapa susah sangat untuk aku terima kenyataan jika dia bukanlah untuk aku. Aku lelah tentang cinta!

Dan segala apa yang telah ku tuliskan ini moga menjadi sebahagian daripada episod suka duka hidup ku ini. Tak semua hidup ini berakhir dengan semua yang kita mahukan.Tak semua juga hidup ini di aturkan untuk kehidupan sebenar. Ada yang tersurat di sebaliknya. Yang mana mungkin kita seorang saja yang tahu betapa periknya hidup begini. 



Buka mata, buka hati, fikir siapalah aku di hati mu atau aku ini hanya sekadar untuk di permainkan oleh kebodohan cinta.

OrenSoda 
25 nov 2012 7:00 PM




Tuesday, November 20, 2012

CERITA HIDUP KU!




CERITA HIDUP KU!






HIDUP ini ibarat buih di udara.. Memang cantik apabila memandang dan indah jika berada di atas.. Namun alangkah indahnya jika ia terus di atas dan sentiasa berada di atas.. Inilah cerita hidup aku untuk kali ini. Semua orang ada kisah hidup mereka sendiri.. Ada yang suka mahupon duku,, Tapi selagi kita hidup dan bernafas di muka bumi Allah swt nie kita tidak akan lari dengan apa yang di namakan ujian dan halangan. Semua orang berbeza pengalaman cerita hidupnya, Ada yang seronok dan mungkin sedikit kurang seronok. Hidup ini ibarat roda kadang kala kita berada di atas dan kadang kala kita di bawah, Apabila kita di atas ingatlah bila masa nanti kita di bawah. Tak selamanya kita akan berada di atas. Aku selalu berkata pada diri ku ini Bila masa happy ingatlah masa duka. Bila masa suka ingatlah masa bila sedih. Bila bersama hargailah, dakaplah.. Peluklah daku.. Bila sudah tiada jangan  pernah untuk mrncari aku lagi. Semua orang ada perasaan, hati dan naluri sendiri. Jangan mainkan semua perasaan yang Tuhan berikan itu. Kerna perasaan itu sangat istimewa dan sangat berharga untuk setiap orang. Bayangkanlah jika hidup kite ini semua sama. Tiada liku-liku kehidupan. Mungkin tidak seronok. Jadi hargailah rasa itu jangan sia-siakan rasa yang telah Tuhan berikan itu.


Dia hadir bagaikan cahaya di saat kegelapan. Datang menjelma dan muncul di saat hati ku ini merasa kosong. Tika hati dan perasaan terbuka untuknya setelah sekian lama membuku di kotak hati ini. Tiada seindah kata yang mampu di ucapkan selain sayang. Aku sememngnya sangat sayang dia. Setiap dekik dan waktuku hanyalah untuk berkongsi denganya. Setiap apa yang ku lakukan adalah sebabnya. Saat perkenalan pertama mata turun ke hati. Lidah menjadi kelu. Hati terusik takala senyuman di bibir terukur. Aku suka dia! Tetapi.. Salah ke untuk mencintai seseorag? Salah ke untuk ku mengambil hatinya? Salah ke jika ku berikan keikhlasan ku ni? Salah ke aku?? Jika salah tunjukan la ku jalan apa yang tersimpan dalam lubuk hati mu agar ku mengerti apa sebenarnya y sedang bermain di mindu ku ini!! Aku lelah mencari cinta!! Susah ke untuk ku berikan sedikit perasaan apa yang aku rasakan ini??? Tak salah jika aku mencuba memberikan yang terbaik dan tunjukan apa yang terbuka di dalam hati ku ini. 

Mungkin apa yang berlaku ini membuatkan aku akan lebih matang! Tuhan berikanlah aku kekuatan. Aku lelah. Aku penat!! Kenapa setiap kali keikhlasan di balas dengan rasa kecewa dan hampa. Aku keweca dengan hidup ini! Tolong dan saya merayu pada awak agar berilah saya sedikit cahaya senyuman walaupon untuk sesaat! Ingat dan kenangalah apa yang telah aku lakukan dan buat untuk diri mu. Aku mencari ketenagan. Aku perlu ketenangan untuk seketika ini. Aku perkan nafas baru. Aku perlukan dirinya.. Tapi memang bernar hidup ini memang palat! Tiada yang akan berpihak untuk aku. Aku cuba, Aku ingin dan mahukan apa yang orang lain dapat! Kenapa mereka semua boleh hidup dalam senyuman dan kebahagiaan? Kenapa tidak aku? Apa besar sangat dosa ku Tuhan? 



Rasa.. Perasaan pergilah, Jangan datang pada ku lagi! Aku penat tentang perasaan! Tolong jika aku bukan yang terbaik dan bukan untuk hati mu. Pulangkan semua ia. Buang ia jauh dari lubuk hati mu! AKu mengerti dan sedar aku ini hanyalah manusia biasa yang tiada apa-apa kepentingan dan paras rupa! Tak semua yang berupa itu adalah ada yang yang di namakan keihlasan hidup!!! Walauapa pon yang berlaku. Aku tetap akan bagi peluang kedua! Untuk yang kedua kalinya ini aku berharap ianya tidak yang menghampakan! Sayang aku memang tidak dapat di lafazkan dengan kata-kata! Memang tiada apa pon yang ku harapkan. Tiada. Tapi satu je yang aku inginkan. Berikan aku sedikit cahaya senyuman dari mu biarpon untuk sehari. seminit atau pon sesat! Aku minta itu. Maaf memang mudah untuk di katakan. Hati yang kecewa menag sukar mahu di ubati. Dia sakit, Dia excident.. Dia demam.. Apa yang di lakukan semua itu.. Dan apa yang aku lakukan pernah ke dia hargai dan ingat kembali siapa yang berada di belakngnya di saa dia sedih? sakit? jatuh dan kecewa!?? Jika bukan aku.. Kenanglah sedikit pengorbanan apa yang telah aku lakukan! Aku cuba berlajar mencari apa yang harus aku lakukan untuk mengambil hatinya! Aku jelus dengan orang lain. Yee aku dapat. Jika nak ambil hatinya ambik hati emaknya juga! Aku lakukan! Aku buat!!! Aku lakukan semua apa yang aku termampu dan aku fikir ianya berguna untuk ku tunjukan rasa sayang aku padanya!!!!


Dicintai dan disayangi kamu adalah anugerah terindah yang tuhan berikan padaku. Mencintai kamu butuh waktu beberapa detik, Namun melupakanmu butuh waktu ku seumur hidup. Mungkin Tuhan sengaja memberi kita berjumpa dengan orang yang salah sebelum menemui insan yang betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yang betul, kita akan tahu bagaimana untuk bersyukur dengan pemberian dan hikmah di balik pemberian tersebut. Jika esok pagi menjelang, akan aku tantang matahari yang terbangun dari tidur lelap nya.. Karena hanya sinar aku lah yang kelak akan mampu menghangatkan dingin nya hatimu. Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup, yang lain akan terbuka tapi selalu kita akan memandang pintu yang telah tertutup itu terlalu lama hingga kan kita tidak nampak pintu lain yang telah pun terbuka untuk kita. Buat apa berlari dalam kelam? Sedang kabut pun tak mau menyibak. Biarlah semuanya berlalu, mimpi pun aku tak inginkan. Meskipun rindu ini tercipta untukmu. Walaupun hari ini kau mengukir luka di hatiku. Aku akan tetap mencintai kamu seperti aku mencintai kamu kemarin. Cinta sebenarnya tidak buta. Cinta adalah sesuatu yang murni, luhur dan diperlukan. Yang buta adalah bila cinta itu menguasai dirimu tanpa suatu pertimbangan. Saat bertemu, aku tak peduli. Saat kau pergi, aku selalu menanti kamu. Apakah ini namanya cinta? Teman yang paling baik ialah seseorang yang kita boleh duduk bersama di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahwa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah kita rasai. Kau datang di saat ke egoisan akan cinta tengah mendera. Membawa cahaya dan kedamaian, membuatku tidak mudah menyerah untuk merengkuh kisah cinta bersamamu. Dalam hati aku menanti, kuserahkan hati sebagai tanda ketulusan cinta. Ia cuma mengambil masa satu minit untuk jatuh hati pada seseorang, satu jam untuk menyukai seseorang, satu hari untuk mencintai seseorang tetapi ia mengambil masa sepanjang hidup untuk melupakan seseorang. Penderitaanku adalah bayangan gelap bagi dirimu, saat kesetiaan menjadi alasan untuk mencampakanku! Aku takkan lari dari cintamu yang selalu memasungku. Kamu bisa memilih ingin bahagia atau sedih, dan apa yg kamu pilih itulah yg akan kamu dapatkan Begitu banyak emosi sampai terkadang sangat susah untuk dikendalikan Apapapun yang terjadi, tetaplah bersyukur sebab Tuhan selalu memberikan yang terbaik dan pasti tak akan mengecewakanmu ! Awal yang menakutkan. Akhir biasanya menyedihkan, tapi tengah itu lah yg paling penting.


Terkadang seseorg lebih memilih bodoh yg membuat mrka gembira, dari pengalaman membuat mrka sedih Sedih karna setiap hari tumbuh menjadi tua, tapi bahagia saat tau kamu semakin dewasa Jika kamu menabur air mata, maka km akan menuai kebahagiaan Siapapun bisa mati, kamu hanya memerlukan cukup keinginan untuk hidup, maka km akan terus bertahan Bukankah lebih baik menyalakan lilin dari pada harus duduk di dalam gelap, dan tidak pernah berniat untk pergi ke terang Jangan membuang waktu untuk mereka yg tdk ingin membuang waktunya untk'mu. Hati yang penuh syukur merupakan kebajikan yang terbesar, dan akan menjadi induk bagi segala kebajikan yang lain ! Jangan melihat kebelakang, jika kamu memang berencana untuk kembali ke masa itu Dalam hidup, apapun yg terjadi, jangan kamu sesali. Hal yg baik adalah kenangan indah, dan hal buruk adalah pelajaran berharga. Waktumu berharga. Jangan habiskan pada orang yg tak pernah menghargainya, karena kamu tak akan pernah mendapatkannya kembali. Dalam cinta, kamu tahu dia bukan orang yg tepat tuk hidupmu, ketika kamu merasa lebih sepi daripada ketika kamu masih sendiri. Menyakitkan ketika kamu rindu seseorang, tapi dia tak menyadarinya. RIndu yg mengingatkanmu bahwa dia bukan bagian dari hidupmu. Jika dia yg kamu cinta tak juga menyadari betapa beratinya dirimu, kamu harus belajar melupakannya. Cintai dirimu juga!  Dalam cinta, jangan mengharapkan seseorang tuk tetap bersamamu, jika yg kamu beri padanya hanya alasan tuk meninggalkanmu. Terkadang Tuhan tak memberikan apa yg kamu kamu inginkan, hanya karena Tuhan tahu apa yg kamu inginkan, bukan yg kamu butuhkan. Terkadang kita disakiti, tapi kita bisa memilih untuk menyembuhkan luka tersebut atau terus menangisinya. 


Tak semua orang yg membencimu mengatakan hal yg salah tentangmu. Terkadang mereka mengatakan yg sebenarnya. INTROPEKSI DIRI! Tuhan tak memberikan bakat dan kemampuan hanya untuk kamu banggakan. Semua tiu tak berarti jika kamu hanya diam. Use it or lose it! Dua kunci utama keberhasilan: 1.Percaya kepada Tuhan 2.Percaya kepada dirimu sendiri. Ketika kamu merasa pedulimu tak pernah dihargai, ketahuilah bahwa kamu tengah belajar tentang KETULUSAN HATI. Kamu tak akan pernah mencapai apapun dalam hidup ini jika kamu hanya membicarakannya daripada mengerjakannya! Talk Less Do More. Hanya karena mimpimu tertunda, tak berarti Tuhan menolaknya. Semua akan indah pada waktunya. PERCAYA! Kamu memang bisa tak mendengar kenyataan yg menyakitkanmu, tapi kamu tak bisa menutup mata jika hidup ingin kamu mempelajarinya. Jika kamu inginkan sesuatu, posisikan dirimu tuk menerima hal itu, karena ia tak akan datang jika kamu sendiri tak siap menerimanya Kamu tak akan bisa mengubah kegagalan menjadi keberhasilan jika kamu hanya menunjukkan kesalahan yg ada. Change yourself first! Kenyataan bahwa TAK ADA YG SEMPURNA, bukanlah sebuah alasan yg cukup baik tuk mengharapkan segala sesuatu BIASA saja. Jangan terus tangisi dia yg telah meninggalkanmu. Jika dia cukup bodoh Jangan terus tangisi dia yg telah meninggalkanmu. Jika dia cukup bodoh melepasmu, kamu harus cukup pintar . Suatu hari kamu akan berharap tuk bisa memutar kembali waktu yg telah berlalu. Drpd memikirkan itu, lebih baik jangan buang waktumu. 


Jangan bermain-main dengan seseorang yg sedang menunjukan arti cinta, karena kamu akan menyesal ketika ia pergi meninggalkanmu. Jangan putus asa dengan CINTA. Bahagialah terlebih dahulu dengan dirimu, dan kamu akan menarik seseorang tuk berbahagia denganmu. Tak peduli seberapa rumit masalah yg kamu hadapi, yakinlah bahwa setiap masalah pasti ada solusi. Tak peduli apa yg kamu hadapi hari ini, KERJA KERAS akan selalu mengubah ragumu menjadi semangatmu. Ketika kesedihan menyapa, cobalah untuk tetap tersenyum. Kamu tidak pantas untuk bersedih. Seseorang sulit melupakan masa lalunya jika dia tak juga menyadari bahwa Tuhan menginginkan dia bersama yg lebih baik di masa depannya. Jangan meminta Tuhan tuk membimbing JALANMU, jika kamu tak bersedia tuk melangkahkan KAKIMU. Tidak seharusnya kamu menyesali kesalahan, tetapi belajarlah dari setiap kesalahan, dan jangan pernah ulangi kesalahan yang sama. Manusia sempurna adalah manusia yang ikhlas menerima setiap kekurangan yang dimilikinya. Jangan biarkan kegagalan hancurkan harapan, yakinlah masih ada kesempatan di tengah kesulitan. Belajar untuk mengikhaskan, dan berbesar hati menerima kekalahan adalah langkah awal dari kemenangan hati. Kehidupan seringkali mengharuskan untuk memilih. Tak selalu semua dapat dilakukan. Tak melulu semua harus terpenuhi. Jangan biarkan ucapanmu dijadikan senjata untuk menyakiti orang lain. Pergunakan ucapanmu untuk kebaikanmu dan orang lain. Berhenti bertanya bagaimana cara mendapatkan apa yg kamu inginkan, karena jawaban yg kamu temukan hanyalah BERUSAHA. Dalam hidup, akan ada seseorang yg tak peduli betapa dia menyakitimu dan kamu membencinya, dia masih saja dicintai oleh hatimu. Banyak yg datang dan pergi dalam hidupmu. Dan itu berarti tuk setiap GOODBYE, seseorang yg lain akan datang dengan sebuah HELLO. Dari kegagalan kita dapat membaca apa yang salah dari diri kita. Berusaha dan berdoa hanya itulah kuncinya. 


Fikir, buka mata, buka hati, lihat, kenang, rasa SIAPALAH AKU DI HATI MU wahai K. 
Aku penat, aku lelah, aku sesak! 
-OrenSoda- 9:19 20 nov 2012










Saturday, March 24, 2012

Aku ada kamu!!

>>Apa kata hati

Dalam banyak-banyak lagu.. Oren paling suka lagu nie.. Bila keluar karok dengan kawan-kawan baik Oren, Oren pasti akan nyanyi lagu ini. Yela suara Oren pon tak la sedap mana tapi itu salah satu kita untuk luahkan perasaan kita dan untuk kita hilangkan tekanan. Biasalah hidup ini banyak dugaan dan cabaran yang datang. Dan yang pasti ianya adalah berbeza setiap hari. Walaubagaimana pon kita yang masih hidup ini tak akan lari dengan masalah. Apa pon yang berlaku kita harus hadapinya. Masalah itu adalah rakan baik kita sebenar sendiri. Di mana sahaja akan ada dan akan sentiasa dengan kita. hidup ini taka akan lari dengan masalah dan bagaimana kita sebagai manusia di muka bumi ini untuk menghadapinya dengan dalam keadaan yang terbaik.


"aku ada kamu" kenapa Oren suka lagu ini? Maksud lagu ini sangat mendalam dan dan liriknya sangat penuh makna dan tersirat. Apa yang Oren suka lagi adalah ianya seakan seperti sama apa yang Oren rasakan sekarang. Tak kisah la apa pon anggapan yang Oren rasa tapi ianya bagi Oren sangat istimewa terutama untuk seseorang yang sangat Oren hormatinya. Hidup ini tidak bosan sebenarnya.. Tapi bagaimana kita yang corakan hidup ini supaya ceria dengan senyuman dan gelak tawa setiap hari.. Itu yang Oren pegang. Untuk itu, apa pon yang Oren lakukan Oren akan lakukan dengan terbaik. Seperti apa yang selalu dia katakan pada Oren. Oren perlu kuat dan lakukan apa yang paling terbaik dalam hidup ini. Jika gagal.. Anggaplah ia adalah salah satu cabaran dan dugaan untuk memulakan sesuatu. Dan jangan pernah rasa kecewa kerana sekurang-kurangnya kita telah mencuba untuk itu!!!! OK jum hayati lirik dan lagu ini! take care guys! Oren sayang semua kawan-kawan Oren dan juga 'DIA F' !! Bye :)


KU ADA KAMU

Di kala ku kehilangan
Di dalam kegelapan
Kau suluhkan sinar petunjuk
Di kala ku kesedihan
Kau ukirkan senyuman
Dengan penuh sabar memujuk

Engkau menyambut tiap kali aku terjatuh
Andai hari esok langit akan runtuh
Tabahlah menjunjung bersamaku
Andai hari esok dunia gelora
Takkan ku gemuruh selagi ku ada kamu

Di kala aku tak pasti
Kau tampil dengan berani
Membimbing agar lebih yakin
Dan bila hidup penuh soalan
Kau berikan jawapan
Melengkap semua kekurangan

Engkau menyambut tiap kali aku terjatuh
Andai hari esok langit akan runtuh
Tabahlah menjunjung bersamaku
Andai hari esok dunia gelora
Takkan ku gemuruh selagi ku ada kamu

Tidak mungkin diri ini mampu hidup tanpa doronganmu
Andai hari esok langit akan runtuh
Tabahlah menjunjung bersamaku
Andai hari esok dunia gelora
Takkan ku gemuruh selagi ku ada kamu




Saturday, March 10, 2012

Hati


Bila sebUt mengenai hati misti ramai yang berkata ianya sesUatu yang sentitif dan sesuatu yang serius. Tak kira la ianya mengenai apa pon. Yang penting hati adalah segala-gala bagi Oren jika kita mahUkan sesUatu atau pon apa aspek perkara. Kalau nak kawin misti tanya hati dan perasaan kan adakah kita sudah bersedia untuk ke arah itu. Jika tidak pasti hati dan perasaan akan terlUka.

Macam mana jika tidak ada hati? Misti semUa manusia nie tak ada perasaan. Dan pastinya semUa manusia akan berpasif dan hidup ini tidaklah sentiasa ceria dan gembira. Tanpa hati juga tiadalah perasaan. Jika bercerita tentang perasaan pUla. Semua orang ada hati dan perasaan. Kenapa selalU sangat kaitan 'hati dan perasaan'? Kenapa tak cakap lain selain hati? Sebab ianya saling bergantungan antara satU sama lain!

Bagaimana jika kita sUka pada seseOrang itu. Apa yang kita akan lihat dUlu? Hati? bagaimana eh mahU lihat hati seseOrang itu? Nak kena bedah dan lihat apa 'warna' hatinya dan bagaimana hatinya? Perlu semua itu? Macam pelik dan kerja gila. Jadi dalam ayat yang mudah di fahami ialah kita kenali hati dan budi seseorang itu dahUlu. Tapi bagaimana???

1st mungkin kita akan lihat bagaimana layanan dan respond yang di berikan olehnya. Jika baik, baiklah dan jika sebaliknya itu anda tahU la jawapanya. Tapi jangan anggap itu sebagai halangan tapi anggaplah itu sebagai cabaran dan usaha dalam memikat hatinya!!

Kena selalU ingat, tak semUa benda dan perkara yang kita mahUkan itu akan menjadi milik kita. Jika ada dan dapat jangan lUpa saat-saat kita perlUkanya dan ketika kita berusaha untuk dapatkanya. Kerana bagi Oren, perlUang untuk sesUatu peluang itu hanyalah sekali. Sekali di berikan pelUang itu, itu adalah pelUang yang pertama dan terakhir dalam hidUp ini. Jika mahukan pelUang kedUa, kena tunggu mati hidUp semUla. Kerana pelUang hanyalah sekali seUmur hidup.

Hargai dan ikhlas untuk menerima pelUang. Apa pon yang kita lakUkan adalah dalam kawalan kita. Jika hati kita positif maka hasilnya dan semua perkara yang kita lakukan adalah positif. Jadi apa yang Oren salU lakukan adalah fikir dan pandang sesUatu itu secara positif. Dan hadapinya dengan senyUman. Dunia ini adalah medan untuk kita menguji di mana kekUatan dan tahap diri kita untuk hadapinya.

Hati jUga banyak untuk berfikir tentang apa yang akan dan bakal terjadi dan apa yang telah terjadi. Hati jUga mampu mengawal setiap pergerakan dan tingkah lakU kita. Tanpa hati mungkin semUa yang di lalUi hari-hari kita adalah biasa sahaja. Hargailah hati dan perasaan yang di berikan oleh Tuhan. SemUa orang hati hati tapi tak semUa orang pandai dan mampU untuk menjaga hati orang lain dan banyak hati di lUar sana dan jUga untuk menjaga semUa hati agar semUanya tidak terlUka amatlah sukar. Fikir positif dan chill :)

Friday, November 18, 2011

20 tanda jika anda Admirer kat seseorang itu!




1. Kita akan selalu ingat dia walau apa pon yang kita lakukan walaupon dia tak pernah ingat kita.

2. Hari-hari misti tatap wajah dia tak kira la secara live ke, dalam FaceboOk ke ataU di mana-mana la yang terdapat wajah dia walaupon dia tak tahU bahawa ada orang lihat muka dia.

3. Setiap kali kita Online FaceboOk dan Twiter pasti akan lihat wall dia dan tengok semua status dan apa yang di coretkan dia pada setiap hari tanpa jemU.

4. Kita juga akan mengetahui segala perkembangan dirinya. Apa yang di lakukanya dan di mana dia berada. Biasanya kita akan usha2 laman sosialnya dan LIKE semua yang ada.

5. Hari-hari pergi kerja kita pasti akan menunggu dia di pintu masuk sebab pagi-pagi misti nak lihat muka dia dulu. Kalau dia lambat sanggup tunggu di car park.

6. Kalau terserempak dengan dia, jantung kita tiba-tiba berdegup kencang, nafas semakin kuat, mata tak berkelip tengok dan hati pasti cair luntur la kat situ gak dan kedu untuk berkata.

7. Kalau nampak dia dari jauh pasti nak pergi tegur dan nak buat-buat terserempak dan jalan berselisih sebelah dia. dan jika mood kita tak baik kalau lihat muka dia terus mood kita kembali ceria.

8. Kita pasti akan beri dia senyuman kalau dia pandang kita dan berbalas la senyuman.

9. Nak tegur takot hanya senyum jek la di beri setiap kali jumpa.

10. Dalam hati kita pasti berbuak-buak nak ajak dia lepak chill, kuar, jalan-jalan sama-sama. Tapi sebab malu semuanya terbatas. Tapi kalau dapat peluang tak akan lepaskan!

11. Kita akan bertanya pada orang sekeliling yang mengenali dirinya tentang latar belakang dirinya.

12. Paling penting kita akan mencari dan mengenal pasti status diri dia dan dia. Single atau apa.

13. Kalau boleh semua perkara A-Z kita nak tahu dan ingat sampai la betol-betol kita dapat apa yang kita mahukan.

14. Kadang-kala kita salu bermimpi akan dirinya bersama kita berdua. Indahnya.

15. Kita juga akan selalu berangan tentang dia.

16. Kita juga kadang-kala macam menjadi seperti orang gila. Semuanya kerana dia. Ooh manisnya.

17. Kite akan cuba berkenalan dengan rakan-rakan rapatnya. Motifnya untuk mudah untuk kita untuk rapat megenali dirinya sepenuhnya.

18. Selalu buat-buat lalu depan tempat dia kerja dan mata akan memandang ke dalam meja kerja dia. Walaupon dia tak tahu yang kita sedang melihat dia.

19. Kalau terserempak dia dan rakan lain, kelihatan mesra. Kita misti akan cemburu dan kita terus berfikiran positive. mungkin itu adik dia atau kazen dia. Cover line.

20. Kita selalu berharap suatu hari yang kita akan dapat dirinya! Ooh...


-Oren Soda-


Tuesday, November 1, 2011

Cerita perjalanan hidupku... -Oren Soda


EPISOD 2: Kenali aku.. Sebuah episod kehidupan suka dan duka..



Zaman persekolahan rendah.. Itulah pengalaman yang semua orang ada dan rasakan. Tentu sekali banyak cerita yang terkandung dalam diari kehidupan zaman persekolahan peringkat rendah kan. 7 tahun adalah di tahun satu dan merupakan murid paling junior dalam sekolah. Sekolah Kebangsaan Dato Haji Baginda adalah tempat di mana aku berlajar erti ilmu, kawan, berguna dan mengerti sebuah kehidupan. 1 Musytari adalah kelas pertama yang aku jejaki ketika masuk ke sekolah itu. 1 Musytari merupakan kelas pertama daripada 3 kelas tahun satu yang ada ketika itu. Kelas yang di beri nama sempenan nama-nama planet di semestar mengikut urutan saiz. kelas pertama Musytrai, kedua marikh dan pluto kelas terakhir. Semua orang suka dan mahu masuk kelas Musyrtari nie sebab kelas Musytari nie adalah kelas yang paling cantik dan semua muridnya adalah pandai-pandai. Tak sangka pulak aku tergolong daripada golongan yang baik.

Memulakan sebuah kehidupan di sekolah yang jaraknya 3 km daripada rumah ku. Berulang alik ke sekolah menaiki Van yang di sewa khas setiap bulan dengan ketika itu kadar bayaranya hanyalah RM 10/20 sebulan. Setiap pagi dan waktu pulang. Aku melanjutkan pelajaran di tahaun 1 hingga 6 di sekolah yang sama. Kelas yang paling di minati aku adalah kelas Pendidikan Seni. Aku di usia kecil suka sangat melukis dan tak heran la aku di gelar murid paling pandai melukis. Sehinggakan dalam kelas Pendidikan Seni aku di jadikan contoh dan di minta oleh cikgu untuk mengajar rakan-rakan yang lain. Aku seperti di sukai oleh semua orang kerana bakat semula jadi aku. Setiap minggu pasti lukisan aku akan tergantung di papan kenyataan belakang kelas. Dan setiap minggu jugala akan berubah-ubah lukisanya mengikut tema apa yang di berikan oelh cikgu. Oleh kerana minat aku terhadapat seni yang mendalam nie banayk juga la pertandingan lukisan yang aku sertai di peringkat sekolah dulu.

Bakat aku tak hanya di usia kecil malah sehingga aku di tahun 4 dan 5. Kalau dan minat kita sanggup buat apa sahaja segalanya. Tahun 1 hingga 3 aku hanyalah murid biasa sehinggalah aku di tahun 4 dan 5 aku di lantik sebagai penolong perpustakawan di sekolah aku. Bukan senang mahu memikul tanggungjawab ini tapi aku terima secara positive. Dahulu semua orang mahu menjadi pengawas sekolah dan perpustakawan. Dan akhirnya aku di pilih oleh cikgu atas sikap baik aku yang sering menjadi perhatian cikgu. bersyukur kerana menjadi seperti apa yang aku jadi dahulu. Tahun 4 dan 5 aku adalah seperti biasa sama seperti semua orang sahaja. jalani UPSR dengan kejayaan yang boleh di anggap OK oleh aku.

Selepas tamat sekolah rendah aku bersekolah di sekolah menengah berhampiran juga dengan rumah aku.. Selama 5 tahun juga aku di sana gigih menuntut ilmu. Ketika inilah bermulanya sebuah cerita....


**...bersambung
Selasa, 02 November 2011 11:20 PM Oren Soda :)